للاعلان

Sun,12 May 2024

عثمان علام

دكتور يوسف راشد.. مسيحي مؤمن

دكتور يوسف راشد.. مسيحي مؤمن

الكاتب : عثمان علام |

07:57 am 02/02/2018

| عقارات

| 2318


أقرأ أيضا: عجيبة تنظم معرض التعاون للبترول

د. الشوادفي منصور [email protected]

فاجأني الدكتور يوسف راشد القائم بعمل أمين عام المجلس الاعلي للجامعات...بسؤال غريب ايه الحكاية يادكتور شوادفي ؟...هومفيش عمد للمسيحيين في القاموس بتاعك الا بتوع نيوجرسي وسان فرانسيسكو وايداهاوبامريكا ومصر مافيهاش عمد ولا ايه ؟طبعا فيها العمدة الكبير البابا تواضروس.

 طب وانت ايه مزعلك .... هوانت مسيحي ؟ هوانت ماتعرفش ! بذمتك ياشيخ انت مسيحي ؟ بذمتك انت بقالك معانا اكثر من سنة وماتعرفش ! تصرفاتك وافعالك معي ومع الغير وصلوا علي النبي يا اخوانا لما تتأزم الامور؛ وهات المصلية يافاوللدكتور الشوادفي وكلامك الرائع عن شيخ الازهر في مناسبات عديدة امامي ؛ وحبك لمصر والمصريين وثقتك في مصر وجيشها ورئيسها ؛ لايدعواحدا ان يفكر ..... غير انك مصري وطني للنخاع ؛ ومسألة الدين لم تخطر علي بالي اطلاقا .

مقالات سيادتك مهتمة بمسيحي المهجر وناسي اللي ييموتوا حبا في مصر في الداخل ؛سيدي : كتبت كثيرا من قبل عن البابا شنودة " رحمة الله عليه" والبابا تواضروس ؛ لكن ماكتبتش عن حد غيرهم ...لالالا .... يا راجل كتبت عن الدكتور/ ميلاد حنا " الله يرحمه " كان عبقريا فذا بيموت في مصر؛ ...تعرف يادكتور يوسف انا شايف فيك ؛ العبقري ميلاد حنا ؛ ولم لا... وانت الحاصل علي جائزة الدولة التقديرية في العلوم الهندسية وعمرك 46 سنة ووسام العلوم والفنون من الطبقة الاولي 2017 ؛ ولك باع كبير في الهندسة الانشائية محليا وعالميا ؛ وتحمل علي كاهلك اعباء المجلس الاعلي للجامعات لثقة الوزير المحترم الدكتور خالد عبد الغفار في اخلاصك وادائك المتميز واستيعابك لكل المتعاملين مع المجلس كبيرا وصغيرا.

الحقيقة الدكتور يوسف راشد ذكرني بالآية الكريمة »من اهل الكتاب أمة قائمة يتلون آيات الله اناء الليل وهم يسجدون؛ يؤمنون بالله واليوم الآخر ويأمرون بالمعروف وينهون عن المنكر ويسارعون في الخيرات اولئك من الصالحين»‬. واحسبه منهم :" لا اعتقد ان مليارا و600 مليون مسلم علي باطل (يوسف راشد ) " .

رسالتي إليك أيها الصديق يوسف »‬ان الله لايضيع أجر من أحسن عملا» " وشكري موصول لمن رفعت عنهم ظلما بائنا ......الا قد بلغت اللهم فاشهد.

أقرأ أيضا: قطر للطاقة تستحوذ على 40% في منطقتين استكشافيتين قبالة السواحل المصرية

التعليقات

أستطلاع الرأي

هل تؤيد ضم الشركات متشابهة النشاط الواحد ؟